Etusivu » 6 vinkkiä helppoon arkiruokailuun

6 vinkkiä helppoon arkiruokailuun

Arki on monessa perheessä tasapainoilua työn, harrastusten, kotiaskareiden ja perhe-elämän välillä. Ruoan valmistaminen arjen kiireiden keskellä saattaa toisinaan tuntua ylivoimaisen vaivalloiselta tai jopa mahdottomalta ponnistelulta.

Blogini kantavana teemana on alusta alkaen ollut arkiruokailun helpottaminen. Maukkaan, terveellisen ja kasvipainotteisen kotiruoan valmistaminen arjen kiireiden keskellä ei nimittäin ole lainkaan mahdotonta. Ruokasuunnittelun ja etukäteisvalmisteluiden avulla pöytään on mahdollista taikoa arkisinkin maukasta kotiruokaa.

Seuraavilla hyviksi havaitsemillani vinkeillä pääset jo hyvään alkuun.

1. Suunnittele

Suunnittele viikon tai jopa kuukauden ruokalista etukäteen. Voit aloittaa esimerkiksi listaamalla perheenne ruokasuosikit. Ruoat voi jaotella esimerkiksi pastoihin, keittoihin, vuokaruokiin, vartin pikaruokiin ja muihin herkkuruokiin. Joka viikko voi ottaa kokeiluun myös yhden täysin uuden ruoan. Listaa voi ja kannattaa täydentää sitä mukaa, kun uusia suosikkeja löytyy.

Tee sitten listan pohjalta viikkosuunitelma aina kuukaudeksi eteenpäin niin, että esimerkiksi maanantaisin on tarjolla nopea pasta, tiistaisin uuniruoka, josta riittää syötävää seuraavaksikin päiväksi, torstai voi olla keittopäivä ja perjantaisin tarjolla voi olla perheen suosikkiruokaa tai jotain muuta vähän spesiaalimpaa. Muista pitää välillä myös jämäpäiviä, jolloin ratsaat jääkaapin ja kokoat aterian tähteitä hyödyntäen. Muista myös kuivakaappi ja sinne hautautuneet pastat, pavut ja säilykkeet.

2. Esivalmistele

Ruoka kannattaa esivalmistella aina, kun siihen on aikaa ja mahdollisuus. Edellisenä iltana voi esimerkiksi pilkkoa kasviksia sekä juureksia ja tehdä valmiiksi kylmät kastikkeet jääkaappiin odottamaan. Myös monet vuokaruoat voi valmistella vuokaan valmiiksi, jolloin riittää, että seuraavana päivänä nostaa ruoan uuniin kypsymään.

Ohje: Uunicurry kikherneillä ja kukkakaalilla

3. Tee kerralla reilummin

Ruokaa kannattaa valmistaa kerralla iso satsi etenkin silloin, kun tiedät ettei viikolla ole aikaa kokkailulle. Monet vuokaruoat ja laatikot sekä keitot ja mausteiset ruoat, kuten intialaisvivahteiset kastikkeet maistuvat hyviltä myös seuraavana päivän uudelleen lämmitettyinä. Ruokaa voi myös pakastaa sopivina annoksia arjen hätävararuoaksi. Esimerkiksi sunnuntaisin voi olla hyvä idea tehdä ruokaa myös alkuviikon tarpeisiin.

Lue myös: 8 helppoa vuokaruokaa

4. Oikaise ja hyödynnä puolivalmisteita

Vaikka kuinka haluaisit tehdä ruokaa alusta alkaen itse, välillä voi turvautua myös eineksiin ja puolivalmisteisiin. Meillä erityisessä suosiossa ovat erilaiset kaupan valmiit kasvispyörykät. Pienellä vaivalla niistä saa tuunattua vaikka millaisia herkkuja. Pyörykät voi upottaa kastikkeeseen tai sujauttaa uuniin paahtumaan esimerkiksi juuresten ja perunoiden kumppaniksi. Myös valmistortellonit ja gnocchit sekä tölkkipavut ja -linssit ovat hyvä esimerkkejä puolivalmisteista, joista saa loihdittua nopeasti herkullista ruokaa.

Ohjeet:

5. Kurkkaa kaappiin

Välillä on tietenkin niitä päiviä, kun suunnitelmat pettävät ja jääkaappi ammottaa tyhjyyttään. Käytä silloin luovuutta, ratsaa jääkaappi ja kurkkaa myös kuiva-ainekaappiin. Esimerkiksi pastasta, soijarouheesta ja tomaattimurskasta saa loihdittua kelpo aterian. Myös juureksista ja linsseistä syntyy esimerkiksi herkullinen keitto tai maukas vuokaruoka.

Ohjeet: 

6. Kokoa lista nopeista ruoista

Pidä mielessä myös lista ruoista, jotka hätätapauksessa valmistuvat vartissa. Hyviä vartin pikaruokia ovat erilaiset wokit sekä pastat, joiden kastikkeet valmistuvat pastan kiehuessa. Myös soijarouhe on nopea arjen apulainen, josta mausteita vaihtamalla saa loihdittua nopeita arkiruokaherkkuja.

Ohjeet:

Lue myös nämä:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.